IKT eszköz, azaz DIIO óvodánkban
2021. októberében részt vettem Veszprémben egy továbbképzésen „ IKT eszközök használata az óvodában” címmel, ahol először hallottam a DIOO digitális okosjátékról. Az eszköz részletes bemutatása, a játékok fejlesztő lehetőségei meggyőztek arról, hogy a mi óvodásainknak is lehetőséget kell adnunk arra, hogy az eddig nem ismert, vagyis nem használt okoseszközt megismerhessék és játszva fejlődhessenek.
Tervem korábban az volt, hogy minél előbb beszerezzünk egy DIOO-t. Időközben pályázati lehetőség adódott, így nem volt kérdés, hogy a DIIO is szerepeljen a kívánság listán. Mivel sok nagycsoportosunk van, úgy gondoltam 2 db készülék az optimális, egy-egy csoportban elhelyezve. 2022. január végén, egyenlőre nem pályázati forrásból sikerült egy készüléket megvásárolnunk. A gép szállításakor derült ki, hogy a DIIO megálmodója, Konkolyi Sándor felajánlott még egy készüléket használatra, mivel tudta, hogy kettőt szeretnénk. Bízunk abban, hogy a pályázat pozitív elbírálást kap és a két játék számítógép véglegesen a sajátunk lesz.
Mi a DIOO?
Tizenhat képesség fejlesztéséhez készült 16, fokozatosan nehezedő játékos feladatsor. Ezek egyebek mellett a beszédértés fejlesztésére, a rajz- és kézügyesség fejlesztésére, az emlékezet fejlesztésére, környezeti ismeretekre, irányok és ábrák felismerésére irányulnak.
A jelenlegi digitális foglalkoztató, a 3-7 éves korosztály számára készült képességmérő és fejlesztő eszköz. Elsősorban óvodai használatra tervezték, de az iskolakezdésben is jól alkalmazható a gyermekek képességének felmérésben, hiányok leküzdésében, szintre hozásban. Észrevétlenül segít a digitális írástudás és a korai digitális eszközhasználat elsajátításában a biztonságot adó gyakorlottság révén. Ezzel kialakul a tanulásnál nélkülözhetetlen figyelem, koncentráció, kitartás, megalapozza a feladattartás, feladatértés képességét és a digitális írástudást. A DIOO a gyermek számára megfelelő szintű magyar nyelvű hangutasításokat ad, amit az érintőképernyőn kell megválaszolni.
Az eszköz legfontosabb célja, hogy megkönnyítse az iskolába lépést és ott a teljesítést. Előnyt biztosítson a kicsiknek a megszerzett többletismeret (szókincs, környezeti ismeretek, matematikai fogalmak, formák, feladatmegoldási stratégiák), a biztonságot adó gyakorlottság révén, és kialakítsa a tanulásnál nélkülözhetetlen figyelmet, koncentrációt, kitartást, megalapozza a feladattartás, feladatértés képességét és a digitális írástudást. Az eszköz esélyegyenlőséget biztosít a hátrányos helyzetű családok gyermekeinek.
Másik célja, hogy segítse a pedagógusok munkáját: kiegészíti, színesíti a mindennapi foglalkozásokat, motiválja, aktivizálja az alfa generáció gyermekeit. Dokumentálható fejlődéskövetést és kiírható online tesztjeivel direkt felmérést tesz lehetővé. Ezzel segíti az egyénre szabott fejlesztési tervek kialakítását.
A szülők felé is kapcsolatot biztosít: a gyermek elküldheti a rendszerrel készített rajzát, fotóját nekik, illetve az óvoda kérheti a játékból készült statisztikák szülővel való megosztását.
Egy hónap utáni tapasztalat alapján elmondható, hogy a gyermekek érdeklődését felkeltette a DIIO, napi 15 perc használatával. Elvarázsolta a gyerekek többségét a mesevilág színei, formái. Új ismeretekkel gyarapodtak. Magabiztosan használják a készüléket. Szívesen készítik a digitális alkotásokat (rajz, fotó), amit a szülőknek elküldenek. A sikerélmények motiváló hatása ösztönözte a problémamegoldásukat. Segítette a gyermekek együttműködését.
Célunk, mi is lenne? További készülékek beszerzése a középső csoportok számára, hiszen ebben az életkorban is pozitív eredménye lehet az e fajta fejlesztésnek.
A jövő generációja olyan lesz, amilyenné fejlesztjük őket!
Polyák Tiborné Nyiló Adrienn
intézményvezető